NL- EN

Home - Nieuws

Het Laatste Nieuws

Juli
27-07-2015 Subsidie om te investeren in gezond personeel
21-07-2015 Overspannenheid en burn-out bovenaan de lijst van beroepsziekten
21-07-2015 Extra controle ladders en trappen
21-07-2015 CLP-verordening geïmplementeerd in Arbobesluit
21-07-2015 Meer werk, minder ongevallen
11-07-2015 Nieuw Besluit risico's zware ongevallen 2015 gepubliceerd

Juni
29-06-2015 Top 5 ongevallen op de werkvloer
29-06-2015 Opvallende wijzigingen ISO 9001
29-06-2015 Begin juli publicatie ISO/FDIS 14001
23-06-2015 Pesten op de werkvloer herkennen en bestrijden
17-06-2015 Conceptversie PGS 15 beschikbaar voor commentaar
17-06-2015 CO2-Prestatieladder Handboek 3.0 gepubliceerd
17-06-2015 Week van de RI&E is van start gegaan!
02-06-2015 RI&E legt risico’s kantoorwerk bloot

Mei
26-05-2015 Gaan Brzo-bedrijven inspecties betalen?
19-05-2015 2 minuten lopen tegen zitrisico
13-05-2015 Inspectie controleert steigers en ladders
12-05-2015 Publicatie ISO 14001:2015 eind september dichter bij
12-05-2015 Update vervoer gevaarlijke stoffen

April
30-04-2015 Investeren in preventie van ongevallen loont
30-04-2015 Tweede concept ISO 45001 gepubliceerd
20-04-2015 'Week van de RI&E' van 15-19 juni 2015
20-04-2015 Huidige stand van zaken herziening ISO 14001
16-04-2015 Wijzigingen CO2 prestatieladder

Maart
26-03-2015 Arbomanagement: "Invloed medewerkers wordt groter"
26-03-2015 De belangrijkste thema's in de nieuwe ISO-normen
16-03-2015 Norm voor veiligheidstekens gepubliceerd
09-03-2015 Arboverplichtingen lang niet altijd nageleefd
04-03-2015 PBM: van Richtlijn tot Verordening

Februari
25-02-2015 Aanpak kosten REACH voor mkb gepresenteerd
25-02-2015 CO2-Prestatieladder versterkt positie
24-02-2015 Welk stofje levert de meeste risico’s op?
24-02-2015 Herziening ISO 14001 iets vertraagd

Januari
21-01-2015 ISO 14001 naar de FDIS-fase
12-01-2015 Stijging certificaten ISO managementsystemen
08-01-2015 Veranderende regelgeving 2015


Subsidie om te investeren in gezond personeel
Uitgegeven op: 27-07-2015
Voor een speciaal project om de werknemers gezond aan het werk te houden of ze om te scholen, kan uw organisatie in aanmerking komen voor maximaal € 10.000 subsidie van het Europees Sociaal Fonds (ESF). De subsidie bedraagt de helft van de kosten van zo’n project om de duurzame inzetbaarheid te bevorderen; zelf betaalt uw organisatie de andere helft.


De subsidie van het Europees Sociaal Fonds is onder andere bedoeld om werknemers te helpen om gezond aan het werk te blijven of om ze op tijd te laten omscholen. Een organisatie die de subsidie aanvraagt, krijgt maximaal de helft van de projectkosten vergoed. De andere helft moet de organisatie zelf inleggen. Het maximale subsidiebedrag is € 10.000. In 2014 hebben 2.000 organisaties deelgenomen aan de subsidieregeling. De aanmelding voor de subsidie is geopend van 19 oktober tot en met 13 november 2015. Daarvoor kunt u straks terecht op agentschapszw.nl. Daar vindt u ook voorbeelden van projecten die subsidie hebben ontvangen.

Het is belangrijk dat uw organisatie zich nu al bezighoudt met de duurzame inzetbaarheid van de werknemers. Door de verhoging van de AOW-leeftijd zullen werknemers steeds langer moeten doorwerken en door de snelle veranderingen in de arbeidsmarkt moeten zij zich ook snel kunnen aanpassen. Door nieuwe kennis en vaardigheden op te doen, wordt de kans groter dat werknemers met plezier en in goede gezondheid aan het werk blijven. U kunt de werkgever wijzen op de ESF-subsidie en – eventueel samen met de OR – een voorstel doen voor een project om de duurzame inzetbaarheid te verhogen.

Bron: Rendement – 2015, week 31, 2015


Overspannenheid en burn-out bovenaan de lijst van beroepsziekten
Uitgegeven op: 21-07-2015
Te veel stress op het werk kan leiden tot overspannenheid en burn-out. Het zijn de meest voorkomende beroepsziekten.


Overspannenheid impliceert dat er geen energiereserve meer aanwezig is. Overspannen mensen zijn vaak chronisch moe, gespannen, prikkelbaar, emotioneel labiel, hebben concentratie problemen en slapen soms slecht. Het is het gevolg van een verstoord evenwicht tussen zaken die stress opleveren en het vermogen deze stress te verwerken.

Burn-out wordt veroorzaakt door een zeer langdurige (soms wel jarenlange) blootstelling aan te hoge werkstressoren, wat uiteindelijk een kloof veroorzaakt in de taakopdracht, de werk motivatie en de arbeidssatisfactie. Burn-out en overspannenheid staan bovenaan in de lijst van beroepsziekten: het betreft 81% van de gerapporteerde psychische aandoeningen.

Werkgebonden risico’s die overspannenheid en burn-out kunnen veroorzaken, zijn onder meer:

  • hoge werkdruk;
  • grote emotionele belasting;
  • gebrek aan regelmogelijkheden (het werk niet zelf kunnen indelen);
  • toekomst onzekerheid;
  • arbeidsconflicten;
  • werktijden;
  • ingrijpende gebeurtenissen op het werk of thuis; en
  • moeilijk te combineren taken thuis en op het werk.


  • Bron: Ministerie SZW – 2015, week 30, 2015

    Extra controle ladders en trappen
    Uitgegeven op: 21-07-2015
    De Inspectie SZW gaat op kleinere bouwlocaties in het hele land controleren of ladders, trappen en rolsteigers veilig en goed worden gebruikt. Ondanks eerdere controles blijft het valgevaar in de bouw nog steeds onacceptabel hoog.


    Jaarlijks komen er gemiddeld vijf mensen op het leven en houden tientallen bouwvakkers blijvend letsel over door een val van (meestal) een ladder of steiger. Bij een soortgelijke actie werden vorig jaar 487 bouwlocaties in verscheidene binnensteden bezocht. Op 397 locaties constateerden de inspecteurs in totaal 642 overtredingen.

    De norm NEN 2484 "Draagbaar klimmaterieel ladders en trappen biedt aanvullende eisen voor trappen en ladders. Termen, definities, onderhoud, eisen, beproevingsmethoden en gebruik." Meer informatie over de NEN 2484 vindt u hier.

    Bron: NEN – 2015, week 30, 2015


    CLP-verordening geïmplementeerd in Arbobesluit
    Uitgegeven op: 21-07-2015
    Het Arbeidsomstandighedenbesluit is op 9 juli gewijzigd. De richtlijn 2014/27/EU is geïmplementeerd door in het Arbobesluit (met name hoofdstuk 4) een aantal bepalingen te herzien. Daarnaast zijn een aantal artikelen aangepast aan de terminologie van de CLP-verordening.


    In een aantal gevallen is de bestaande tekst aangepast, omdat de oude tekst Europees rechtelijk niet correct was of niet logisch was (mede gelet op de CLP-verordening) of in relatief vage bewoordingen gesteld was (bijvoorbeeld "stof is irriterend"). Deze kwalitatieve begrippen zijn vervangen door concrete zinnen (veelal H-zinnen), en maakt de tekst duidelijker en concreter voor werkgever en werknemer. Het voorstel voor implementatie is afgestemd met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven.

    De wijzigingen vindt u hier.

    Bron: Arbozone – 2015, week 30, 2015


    Meer werk, minder ongevallen
    Uitgegeven op: 21-07-2015
    De kans op een ernstig arbeidsongeval in Nederland daalt. Medewerkers in Nederland zijn de afgelopen jaren meer gaan werken en er gebeuren minder ongevallen. Dit blijkt uit een trendanalyse van ongevallen die bij de Inspectie SZW in de periode van 1999-2011 zijn gemeld.


    De ernst van de ongevallen verandert niet. Gemiddeld overlijden jaarlijks ongeveer 70 mensen als gevolg van een arbeidsongeval. Circa 4 procent van de slachtoffers wordt arbeidsongeschikt. Leren van ongevallen blijft daarom erg belangrijk.

    Verschillende factoren beïnvloeden de kans op een ernstig arbeidsongeval. Zo spelen bijvoorbeeld leeftijd, sekse, soort dienstverband en bedrijfstak een rol. Mannen lopen meer risico dan vrouwen en werknemers achter in de 50 en jongeren van 19 jaar hebben een groter risico. Ook lijken mensen met een vast of tijdelijk contract minder risico te lopen op een ernstig ongeval dan mensen met een flexibel contract.

    Ondanks de dalende trend blijft het belangrijk om te leren van ongevallen. Het RIVM verzamelt kennis en informatie over arbeidsongevallen en maakt de informatie beschikbaar, toegankelijk en toepasbaar voor overheid, bedrijven en arbo-professionals. Werkgevers kunnen voor hun werksituatie inzicht krijgen in de oorzaken van veelvoorkomende ernstige ongelukken en dit gebruiken om effectieve maatregelen te treffen. Hierdoor kunnen ze de veiligheid op de werkvloer vergroten.

    Het RIVM heeft voor dit onderzoek gebruik gemaakt van de gegevens van de inspectie SZW over ernstige ongevallen en de gegevens over de werkende beroepsbevolking van het CBS. Bekijk hier het rapport.

    Bron: Arbo Online – 2015, week 30, 2015


    Nieuw Besluit risico's zware ongevallen 2015 gepubliceerd
    Uitgegeven op: 11-07-2015
    Sinds 8 juli 2015 is het Besluit risico's zware ongevallen 2015 van kracht. Het Besluit risico's zware ongevallen is een gevolg van de SEVESO III-richtlijn. De regeling die hoort bij Brzo 2015 wordt naar verwachting in september van dit jaar vastgesteld.


    Het Brzo 2015 komt in de plaats van het Brzo1999. De wijziging betreft voornamelijk nieuwe Europese eisen aan het categoriseren van gevaarlijke stoffen. Daarnaast verplicht het besluit om meer informatie uit inspecties openbaar te maken en moet meer informatie met de Europese Commissie worden gedeeld.

    In het nieuwe besluit vallen Brzo-bedrijven, afhankelijk van de hoeveelheid en categorie indeling van gevaarlijke stoffen, onder hoog- en laagdrempelige inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn verplicht een veiligheidsrapport op te stellen en in te dienen. Daarin moeten bedrijven aantonen dat zij juiste maatregelen hebben genomen om zware ongevallen te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Laagdrempelige inrichtingen moeten ook deze maatregelen nemen maar zonder veiligheidsrapport. Vanwege de wijzigingen in de indeling van gevaarlijke stoffen moeten de bedrijven voor 1 juni 2016 nagaan of deze wijzigingen gevolgen hebben voor de indeling. Wijzigingen moeten zij melden bij het bevoegd gezag. Door de nieuwe indeling kunnen bedrijven die tot dusver geen verplichtingen hadden, nu wel onder het Brzo2015 vallen en vice versa. Ook deze bedrijven zijn zelf verantwoordelijk om zich voor 1 juni 2016 te melden als nieuw Brzo-bedrijf bij het bevoegd gezag.

    Informatie over het besluit is te vinden op de Brzo+ pagina van InfoMil .

    Bron: Infomil – 2015, week 30, 2015


    Top 5 ongevallen op de werkvloer
    Uitgegeven op: 29-06-2015
    Wat zijn de meest voorkomende ernstige ongevallen in Nederland? En wat zijn de verhalen achter deze ongevallen: de oorzaken? Een overzicht in een notendop.


    Botbreuken, snijwonden, beknelde of geamputeerde ledematen, brandwonden of oogletsel. Ongevallen op de werkvloer leiden tot letsel en dat kan leiden tot ziekteverzuim. Soms is een ongeval zo ernstig dat het gemeld moet worden bij de Inspectie SZW.

    Type ongeval Percentage van het totaal
    1. Vallen van hoogte 29%
    2. Contact met bewegende delen van een machine 22%
    3. Vallende objecten 13%
    4. Aanrijdingen van een voetganger door een voertuig 4,4%
    5. Beknelling tussen een machine en een ander object 4,2%

    Vallen van hoogte is een verzamelnaam voor acht verschillende ‘valscenario’s’, waaronder vallen van een ladder of trapje, vallen van steigers en vallen van een stilstaand voertuig. Bij vallen is de oorzaak vaak een verkeerde beweging of misstap. Daarbij geldt: hoe hoger de val, hoe groter de kans op ernstig letsel. Maar een veilige grens voor werken op hoogte is er niet; ook als je van een trapje van 1,5 meter hoog valt, kun je ernstig letsel oplopen.

    Bij de ongevallen met machines speelt de fysieke afscherming meestal een rol. Die is niet aanwezig of wordt niet (goed) gebruikt.

    Een misverstand over ernstige ongevallen door aanrijdingen is dat de belangrijkste oorzaak te maken heeft met de snelheid van het voertuig. Analyse van de cijfers toont echter aan dat zichtbaarheid (van het voertuig én van de voetganger) een grote rol speelt.

    Bron: Arbo Online – 2015, week 27, 2015

    Opvallende wijzigingen ISO 9001
    Uitgegeven op: 29-06-2015
    De inhoud van de nieuwe ISO 9001 is nu definitief. Een laatste stemronde vindt deze zomer plaats. Eind september is de verwachte publicatiedatum van ISO 9001:2015. Wat zijn opvallende wijzigingen?


    Nieuw PDCA-model
    Het procesmodel is vervangen. In het nieuwe model is de PDCA van toepassing op alle processen en op het kwaliteitsmanagementsysteem in zijn geheel. Ook is in dit model te zien, dat de input voor het kwaliteitsmanagementsysteem is uitgebreid.

    High Level Structure (HLS)
    Deze veranderingen in het procesmodel en in de verbreding van de input zijn een direct gevolg van het toepassen van de High Level Structure, de gemeenschappelijke basis voor alle ISO managementsysteemnormen . Voor de ISO 9001-gebruikers betekent het volgen van de HLS de introductie van risicogebaseerd denken (risk based thinking), een analyse van risico’s en kansen op basis van verkregen inzichten in de context van de organisatie.

    Betere afstemming tussen operatie en strategie van de organisatie
    Bovenstaande benadering van risicodenken zal gevolgen hebben voor het denken over het kwaliteitsmanagementsysteem en ook voor de accenten die daarin gelegd worden. Niet meer een setje verplichte procedures, maar relevante maatregelen gebaseerd op de omgevings- en risicoanalyse. De risicoanalyse helpt ook om uit te vinden welke eisen van andere belanghebbenden dan klanten relevant zijn om in het kwaliteitsmanagementsysteem mee te nemen.

    Continue verbetering van het kwaliteitsmanagementsysteem
    De centrale cirkel die leidt tot continue verbetering van het kwaliteitsmanagementsysteem is vervangen door de PDCA cirkel met aanduiding van de hoofdstukken van de norm in elke stap, waaronder natuurlijk Hoofdstuk 10 'Verbetering'.

    ISO 9000:2015
    De herziening van de huidige ISO 9000-norm 'Kwaliteitsmanagementsystemen - Grondbeginselen en verklarende woordenlijst' is eveneens in de FDIS-fase. FDIS 9000 bevat een compacte introductie op kwaliteitsmanagement volgens ISO. De fundamentele concepten worden toegelicht en ook de herziene kwaliteitsmanagementprincipes die ten grondslag liggen aan de gehele ISO 9000-serie.

    Het hele stuk leest u hier.

    Bron: NEN – 2015, week 27, 2015


    Begin juli publicatie ISO/FDIS 14001
    Uitgegeven op: 29-06-2015
    De ontwikkeling van de nieuwe ISO 14001 is inhoudelijk afgerond. Op 2 juli a.s. wordt de publicatie van de FDIS verwacht. Dan gaat ook een twee maanden durende stemmingsperiode in. Er kan alleen voor of tegen worden gestemd, tekstvoorstellen kunnen niet meer worden gedaan. Dit betekent dat de FDIS-versie ook de eindversie is, uitgaande van een positieve uitslag bij de stemming.


    De officiële publicatie van de nieuwe ISO 14001 is dan begin september a.s. In de FDIS is ten opzichte van de DIS-versie nog een behoorlijk aantal wijzigingen aangebracht. Zo zijn bijvoorbeeld wijzigingen aangebracht in hoofdstuk 6 met betrekking tot risico’s en kansen.

    Meer informatie over de nieuwe ISO 14001-norm vindt u hier.

    Bron: SCCM – 2015, week 27, 2015


    Pesten op de werkvloer herkennen en bestrijden
    Uitgegeven op: 23-06-2015
    Zo'n half miljoen werknemers is er de dupe van pesten op de werkvloer. Om het taboe over dit onderwerp te doorbreken, is onlangs de voorlichtingscampagne tegen pesten op de werkvloer gestart.


    Zo’n 500.000 werknemers in Nederland hebben te maken met pesterijen op het werk. Dit maakt pesten op de werkvloer tot een serieus probleem met grote gevolgen. Slachtoffers verliezen hun plezier in het werk, raken gedemotiveerd, functioneren slechter en kunnen te maken krijgen met psychische problemen die uiteindelijk kunnen leiden tot (langdurige) uitval. Het is daarom belangrijk dat u het onderwerp pesten bespreekbaar maakt binnen uw organisatie. Slachtoffers schamen zich vaak en houden liever hun mond dan aan de bel te trekken. De kans is dus groot dat u het pesten niet opmerkt tenzij u er actief mee aan de slag gaat.

    Heeft u vragen omtrent dit onderwerp? Dan kunt u vrijblijvend contact opnemen.

    Bron: Rendement – 2015, week 26, 2015


    Conceptversie PGS 15 beschikbaar voor commentaar
    Uitgegeven op: 17-06-2015
    De PGS-organisatie heeft de conceptversie gepubliceerd van de herziene PGS 15, de publicatie voor opslag van verpakte gevaarlijke stoffen. Geïnteresseerde partijen kunnen commentaar leveren op dit concept.


    In 2011 was PGS 15 slechts gedeeltelijk herzien. Bij de huidige herziening is er voor gezorgd dat de richtlijn weer voldoet aan de wet- en regelgeving en stand der techniek. De verscherping bij vergunningverlening en handhaving vraagt om duidelijke en eenduidige voorschriften. PGS 15 is daarom zo herschreven dat deze beter leesbaar is en meer toelichtingen geeft om de lezer meer houvast te bieden. Fundamenteler van aard zijn de wijzigingen in de beschermingsniveaus, een toevoeging van beschermingsniveau 2a en 4.

    Lees hier meer.

    Bron: PGS – 2015, week 25, 2015


    CO2-Prestatieladder Handboek 3.0 gepubliceerd
    Uitgegeven op: 17-06-2015
    De Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen (SKAO) heeft Handboek 3.0 gepubliceerd voor de CO2-Prestatieladder. Met de publicatie van het nieuwe Handboek zijn de eisen duidelijker en scherper geformuleerd en is het onderscheidend vermogen vergroot.


    Bijna 650 bedrijven hebben een certificaat voor de CO2-Prestatieladder. Veel bedrijven zijn inmiddels op het hoogste niveau gecertificeerd. Om er voor te zorgen dat het onderscheidend vermogen op de ladder geborgd blijft is het duurzaamheidsinstrument verder doorontwikkeld. Uitgangspunt van het nieuwe Handboek is dat het geen verzwaring is voor bedrijven die op een serieuze manier bezig zijn met CO2-reductie. Handboek 3.0 is tot stand gekomen in samenwerking met overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties.

    In Handboek 3.0 zijn er doelstellingen per eis toegevoegd, is er een Maatregellijst geïntroduceerd om ambities en reductiedoelstellingen van bedrijven beter te beoordelen en te vergelijken en wordt op het hoogste niveau meer diepgang gegeven aan CO2-reductie in de keten. Daarnaast is de indeling van het handboek opgebouwd conform internationale normen en zijn teksten eenduidiger en scherper geformuleerd om de uniformiteit in de beoordeling te vergroten.

    Lees hier meer over de CO2-Prestatieladder.

    Bron: SKAO – 2015, week 25, 2015


    Week van de RI&E is van start gegaan!
    Uitgegeven op: 17-06-2015
    15 juni is de eerste week van de RI&E is van start gegaan! Deze week staat in het teken van veilig en gezond werken, met als basis de RI&E.


    Bewust ondernemen betekent dat u weet welke risico’s uw bedrijf loopt, niet alleen financieel, maar ook op het gebied van veiligheid en gezondheid. Heeft u alle risico’s duidelijk in beeld? De risico inventarisatie en –evaluatie (RI&E) helpt u om dit op een gestructureerde manier te doen en passende maatregelen te nemen.

    Tijdens de Week van de RI&E worden door het hele land en door verschillende partijen een scala aan activiteiten georganiseerd: nieuwe activiteiten of bestaande activiteiten met korting. Nu is het moment om eindelijk eens echt aan de slag te gaan met de RI&E! U leest hier meer.

    Bron: RI&E – 2015, week 25, 2015


    RI&E legt risico’s kantoorwerk bloot
    Uitgegeven op: 02-06-2015
    Werken in een kantoor veilig? Dat valt nog tegen. De Algemene Kantoren-RI&E legt de risico’s bloot.


    Naast de meer zichtbare belasting die kan leiden tot ziekteverzuim, zoals beeldschermwerk en langdurig zitten, blijkt werken onder hoge druk, agressie van klanten en discriminatie een groter probleem dan je zou willen. Psychische aandoeningen vormen de meest voorkomende beroepsziekte.

    Onlangs bleek nog dat RSI – een aandoening die vooral kantoormedewerkers treft – vooral een probleem is voor werknemers die zich sterk betrokken voelen bij hun werk. Zij voelen een hogere spierspanning in de grote nek-schouderspieren, hebben een slechtere nekhouding en bewegen hun pols sneller. Dit zijn allemaal factoren die kunnen leiden tot RSI. De Algemene Kantoren-RI&E kunt u hier vinden.

    Bron: Arbo online – 2015, week 23, 2015


    Gaan Brzo-bedrijven inspecties betalen?
    Uitgegeven op: 26-05-2015
    Het kabinet wil vanaf 2016 de bedrijven die onder het Besluit risico’s zware ongevallen (Brzo) vallen, mee laten betalen aan de kosten voor toezicht door de Inspectie SZW. Dit blijkt uit een wetsvoorstel tot wijziging van de Arbowet. De Inspectie SZW is een van de partijen die de naleving van het besluit controleert. De specialistische controles van de Inspectie SZW zijn streng en intensief, want ongevallen bij Brzo-bedrijven kunnen grote gevolgen hebben. Dat maakt zulke inspecties dan ook kostbaar.


    Het kabinet vindt het niet redelijk dat de overheid – en daarmee indirect de burger – voor de kosten van toezicht opdraait. Tenslotte zijn het de activiteiten van de zware chemie de deze kosten nodig maken. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) laat daarom in het recent gepubliceerde wetsvoorstel weten dat hij met ingang van 2016 een deel van de toezichtkosten wil doorbelasten aan de grote chemische bedrijven. De verwachting is dat hun concurrentiepositie hier niet onder lijdt.

    Om te weten wat betrokkenen hiervan vinden, had het ministerie van SZW een internetconsultatie uitgezet. De reactietermijn hiervan is inmiddels verstreken.

    Bron: Arbo online – 2015, week 22, 2015


    2 minuten lopen tegen zitrisico
    Uitgegeven op: 19-05-2015
    Sedentair gedrag, oftewel te lang achter elkaar zitten, brengt ernstige ziektes teweeg en kan leiden tot een vroege dood. Tot zover niks nieuws.


    Wel nieuw is de oplossing. Stoppen met zitten. Of in elk geval: met lang achter elkaar zitten. Want door twee minuten per uur even te lopen, kun je volgens onderzoekers van de Universiteit van Utah al flinke gezondheidswinst boeken. Hoe simpel kan het zijn?

    Wie de hele dag zit, bijvoorbeeld op zijn werk achter een beeldscherm, loopt aantoonbaar meer kans op onder andere diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Deze gezondheidsschade is slechts ten dele te ondervangen door intensief bewegen buiten werktijd. Wat wel helpt, zo blijkt uit het Amerikaanse onderzoek, is om elk uur een paar minuten lichtintensief te bewegen. Deze lichte fysieke activiteit dringt de kans op vroegtijdig overlijden met maar liefst 33 procent terug, stelt dokter Beddhu, hoogleraar Inwendige geneeskunde aan de Universiteit van Utah. “De focus ligt bijna altijd op matige of krachtige fysieke activiteit. Het is fascinerend om te zien dat ook lichte fysieke activiteit een lagere mortaliteit tot gevolg heeft,” zegt Beddhu. Mensen moeten wel echt bewegen: twee minuten extra staan per uur levert geen gezondheidsvoordelen op.

    Bron: Arbo online – 2015, week 21, 2015


    Inspectie controleert steigers en ladders
    Uitgegeven op: 13-05-2015
    De Inspectie SZW gaat eind mei en begin juni op kleinere bouwlocaties in het hele land controleren of ladders, trappen en rolsteigers veilig en goed worden gebruikt. Ondanks eerdere controles blijft het valgevaar in de bouw nog steeds onacceptabel hoog, aldus de voormalige Arbeidsinspectie.


    Jaarlijks komen er gemiddeld vijf mensen op het leven en houden tientallen bouwvakkers blijvend letsel over door een val van (meestal) een ladder of steiger. Bij een soortgelijke actie werden vorig jaar 487 bouwlocaties in verscheidene binnensteden bezocht. Op 397 locaties constateerden de inspecteurs in totaal 642 overtredingen.

    Onvoldoende veiligheidsbesef en te weinig kennis van een goede opbouw en gebruik van deze arbeidsmiddelen is volgens de Inspectie een belangrijke oorzaak van het grote aantal overtredingen.Constateren de inspecteurs valgevaar dan volgt onherroepelijk een boete en worden de werkzaamheden stilgelegd.

    Bron: Inspectie SZW – 2015, week 20, 2015


    Publicatie ISO 14001:2015 eind september dichter bij
    Uitgegeven op: 12-05-2015
    De internationale ISO 14001-werkgroep heeft eind april belangrijke stappen gezet. In januari lukte het de ISO-werkgroep niet om alle commentaren op de ISO DIS 14001 te bespreken en moest een extra vergaderweek worden ingelast. Alle commentaren zijn nu besproken en dit heeft geleid tot een aantal aanpassingen.


    De publicatie van de ‘Final Draft International Standard’ wordt eind juni verwacht. Vervolgens is er een stemmingsperiode van twee maanden. Er kan dan alleen voor of tegen worden gestemd en er kunnen geen tekstvoorstellen meer worden gedaan. Publicatie van de ISO 14001:2015 eind september van dit jaar komt daarmee dichtbij.

    Meer informatie over de nieuwe ISO 14001-norm vindt u hier.

    Bron: SCCM – 2015, week 20, 2015


    Update vervoer gevaarlijke stoffen
    Uitgegeven op: 12-05-2015
    In de Staatscourant van 30 april (2015, 11506) is de regeling gepubliceerd tot wijziging van een aantal regelingen over het vervoer van gevaarlijke stoffen.


    Het gaat om de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen, de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen (VBG), de Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen (VSG) en de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen (VLG).

    In de gepubliceerde Regeling van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu staan de wijzigingen van deze regelingen in verband met de tweejaarlijkse revisie van de internationale voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADN, RID, ADR). De Regeling is op 1 mei in werking getreden.

    Bron: Arbo Online – 2015, week 20, 2015


    Investeren in preventie van ongevallen loont
    Uitgegeven op: 30-04-2015
    Als uw organisatie investeert in persoonlijke beschermingsmiddelen, kan dat een behoorlijke besparing opleveren. Het loont dus om te investeren in de veiligheid van werknemers. Dat doet u niet alleen door de juiste beschermingsmiddelen te kiezen, maar ook door werknemers bewust te maken van de gevaren.


    Per jaar vallen er nog 150.000 dodelijke slachtoffers door arbeidsongevallen of beroepsziekten in Europa, een schrikbarend hoog aantal. In Nederland leidden arbeidsongevallen in 2013 tot 192.000 ziekmeldingen en een totale kostenpost van € 1,2 miljard.

    Om arbeidsongevallen te voorkomen zijn werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen essentieel. Het gebruikmaken van de juiste middelen bij een bepaalde activiteit kan het verschil maken, net als correcte reiniging en goed onderhoud van deze beschermingsmiddelen. Ook bewustwording bij werknemers is heel belangrijk. Als uw organisatie aan een werknemer bijvoorbeeld wel de juiste gehoorbescherming ter beschikking stelt, maar er niet bij vertelt hoe en wanneer hij deze moet gebruiken, wordt het risico op gehoorbeschadiging immers niet kleiner.

    Bron: Rendement – 2015, week 18, 2015


    Tweede concept ISO 45001 gepubliceerd
    Uitgegeven op: 30-04-2015
    ISO 45001 wordt de nieuwe standaard voor het managen van werkgerelateerde veiligheids- en gezondheidsaspecten. De norm moet OHSAS 18001 gaan vervangen. De tweede Commit-tee Draft van ‘Occupational health and safety management systems’ is gepubliceerd.


    De komende maanden zullen de leden van ISO commentaar leveren op het concept document. Vanuit Nederland zal de Nederlandse normcommissie ‘ISO 450001 OHS-managementsysteem’ commentaar voorbereiden.

    Oorspronkelijk werd de ISO/DIS 45001 rond de zomer van 2015 verwacht en de definitieve norm in het najaar van 2016. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer ISO/DIS 45001 en de definitieve norm worden gepubliceerd. In Nederland stelt de Nederlandse normcom-missie ‘ISO 45001 OHS-managementsysteem’ de komende maanden commentaar op. NEN zal dit commentaar vervolgens indienen op internationaal niveau. Het hele artikel leest u hier.

    Bron: NEN – 2015, week 18, 2015


    'Week van de RI&E van 15 19 juni 2015
    Uitgegeven op: 20-04-2015
    Van 15-19 juni 2015 organiseert Steunpunt RI&E de eerste ‘Week van de RI&E’ met als thema ‘Bewust ondernemen’. Deze week organiseren branches, adviseurs, opleiders en andere intermediairs door het hele land activiteiten die gerelateerd zijn aan de risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E). De krachten worden gebundeld om ondernemers bewust aan de slag te laten gaan met de risico’s op het gebied van veilig en gezond werken.


    Bij bedrijfsrisico’s denken ondernemers al snel aan financiële risico’s, terwijl een veilige en gezonde werkplek van belang is voor bescherming van werknemers én materieel. Bovendien levert een veilige en gezonde werkplek voordelen: bedrijven die actief zijn op het gebied van veilig en gezond werken hebben meer tevreden medewerkers (=productie), een betere positie op de arbeidsmarkt en blijken ook andere processen vaak beter op de rit te hebben.

    De feiten op een rijtje:

  • Ongeveer 50% van de bedrijven in Nederland heeft een RI&E. Bij bedrijven t/m 25 medewerkers is dit ca. 44%, bij bedrijven met meer dan 25 medewerkers is dit ca. 90% (bron: InspectieSZW – Monitor Arbo in Bedrijf 2014);
  • De blootstelling aan risico’s als fysieke belasting, psychosociale arbeidsbelasting en blootstelling aan stoffen, lawaai en gevaarlijk werk zijn de afgelopen 6 jaar niet gedaald (Arbobalans 2014);
  • De geschatte kosten van aan beroepsziekten toe te schrijven verzuimdagen bedragen in totaal circa 1,2 miljard Euro per jaar (Arbobalans 2014).

  • Heeft u vragen? Neem vrijblijvend contact op en wij kunnen u direct meer vertellen.

    Bron: SCCM – 2015, week 17, 2015

    Huidige stand van zaken herziening ISO 14001
    Uitgegeven op: 20-04-2015
    In de eerste week van februari is de ISO-werkgroep voor ISO 14001 bijeen geweest. Belangrijkste doel van deze bijeenkomst was alle commentaren op de ISO/DIS 14001 te behandelen. Helaas is dit niet gelukt. Publicatie van de nieuwe ISO 14001 wordt nog steeds in het najaar van 2015 verwacht. 


    Planning

    Stadium Datum
    FDIS (final draft international standard) mei 2015
    Start transitieperiode najaar 2015
    Einde transitieperiode eind 2018
    ISO 14001:2004 certificaten niet meer geldig najaar 2018
    Het streven van NEN is om direct na de publicatie van de nieuwe norm ook de Nederlandse vertaling uit te brengen.

    Wanneer het beste overstappen naar de nieuwe norm?
    Daar is niet een eenduidig antwoord op te geven, dit zal afhangen van de omstandigheden en ambities van de organisatie. Mogelijke invalshoeken zijn:
  • Naarmate de norm verder is in het ontwikkelingsproces komt de tekst steeds vaster te staan. Wanneer er al een ISO 14001-gecertificeerd systeem is, kunt u nu al beginnen op basis van de DIS-versie. Het is niet te verwachten dat er nog principiële veranderingen worden aangebracht.
  • De planning van de overgang kan vervolgens worden afgestemd op de bestaande certificatiecyclus. Stel dat er een hercertificatie is begin 2016 dan kan dit aanleiding zijn om nu al te beginnen met de voorbereiding.
  • Organisaties die graag voorop willen lopen met nieuwe ontwikkelingen kunnen dit laten zien door bij de eersten te behoren die voldoen aan ISO 14001:2015. Een van de uitgangspunten bij de ontwikkeling van de nieuwe ISO 14001 was een betere aansluiting bij de ISO 26000-richtlijn voor MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). In de nieuwe norm is daarom de stakholderbenadering opgenomen die ook de basis is voor MVO. Voor organisaties die MVO/duurzaam ondernemen hoog in het vaandel hebben staan is het gebruik van de nieuwe ISO 14001-norm daarom extra interessant.

  • Voordelen van de nieuwe ISO-normen op een rij
  • Het integreren van verschillende managementsystemen wordt makkelijk, omdat de structuur en de basiseisen voor alle ISO-normen hetzelfde worden.
  • Certificatie kan efficiënter en effectiever worden gericht op onderwerpen waarmee het basismanagementsysteem wordt aangevuld.
  • De nieuwe normen maken een betere aansluiting mogelijk op de strategie en ’governance’ van organisaties en zorgen voor een goede inbedding in de ‘normale’ bedrijfsvoering.
  • Risicomanagement, compliance management en procesbeheersing zijn verankerd in de nieuwe ISO-normen, de contextanalyse zorgt voor externe gerichtheid en leiderschap neemt een veel prominentere plek in.

  • Hoe zet ik een bestaand managementsysteem (ISO 9001, 14001 en OHSAS 18001) om naar HLS?
    Op basis van de HLS worden de ISO-managementsystemen normen opgebouwd volgens een vaste indeling. Een andere hoofdstuk indeling voor het managementsysteem wil niet zeggen dat daarvoor de structuur van het managementsysteem zelf ook moet worden gewijzigd. Voor certificatie is van belang dat duidelijk is waar of hoe de eisen uit de nieuwe norm zijn ingevuld.

    Heeft u vragen? Neem vrijblijvend contact op en wij kunnen u direct meer vertellen.

    Bron: SCCM – 2015, week 17, 2015

    Wijzigingen CO2 prestatieladder
    Uitgegeven op: 16-04-2015
    Na de CO2 Prestatieladder 2.2 is er nu een CO2-Prestatieladder 3.0. De indeling van het handboek is nu gelijk aan de ISO normen, er wordt meer benadrukt dat het een managementsysteem is.


    Het doel van de CO2-Prestatieladder is bedrijven te stimuleren om de eigen CO2-uitstoot - en die van hun leveranciers - te kennen en permanent te zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de uitstoot als gevolg van de eigen bedrijfsvoering en de eigen projecten terug te dringen. De CO2-Prestatieladder stimuleert bedrijven vervolgens om die maatregelen daadwerkelijk uit te voeren en bovendien de verworven kennis transparant te delen en daarnaast samen met collega's, kennisinstellingen, maatschappelijke partijen en overheden actief te zoeken naar mogelijkheden om de uitstoot gezamenlijk verder terug te dringen.

    Onze collega Jessica Groen heeft de belangrijkste wijzigingen voor u op een rijtje gezet. U leest ze hier.

    Bron: KMO Consult – 2015, week 16, 2015


    Arbomanagement: "Invloed medewerkers wordt groter"
    Uitgegeven op: 26-03-2015
    ISO 45001 wordt de nieuwe standaard voor het managen van werk gerelateerde veiligheids- en gezondheidsaspecten, ook wel Arbo genoemd. De norm, waar momenteel nog hard aan gewerkt wordt, moet OHSAS 18001 gaan vervangen. Een bredere scope, meer aandacht voor gezondheid en de grotere rol van werknemers zijn - voor zover nu te beoordelen - de belangrijkste verwachte veranderingen die het bedrijfsleven kunnen raken.


    De nieuwe norm behandelt veiligheids- en gezondheidsaspecten op het werk. Omdat het een ISO-norm betreft heeft de norm wereldwijde werking. Het accent lag in OHSAS 18001 vooral op veiligheid. De verwachting is dat in de nieuwe norm die balans wat meer verschuift richting gezondheid. Dus ook aandacht voor psychische klachten, stress management enzovoort. Verder is de rol van de ILO, de International Labour Organization, gegroeid. Zij pleiten voor meer ruimte voor werknemers in de nieuwe norm. Denk aan medezeggenschap, de rol van ondernemingsraden en vakbonden. Ik denk dat we dat straks in meerdere hoofdstukken zullen terugzien. De invloed van de werknemer groeit.

    ISO 45001 wordt volledig gestoeld op de High Level Structure, die de basis vormt voor de structuur van alle toekomstige managementsysteemnormen binnen ISO. De norm moet daarop dus aansluiten. Medio 2015 is de volgende internationale vergadering over ISO 45001. Tussen maart en mei is er nog gelegenheid tot inhoudelijk commentaar op het werk. In het najaar moet er als het goed is een normontwerp met de status van "DIS" (Draft International Standard) liggen. In 2016 moet de nieuwe norm dan uiteindelijk definitief gepubliceerd worden.

    Bron: NEN – 2015, week 13, 2015


    De belangrijkste thema's in de nieuwe ISO-normen
    Uitgegeven op: 26-03-2015
    In september 2015 verschijnen ISO 9001:2015 en ISO 14001:2015. Belangrijke thema's in deze nieuwe ISO-normen zijn: stakeholdermanagement, compliancemanagement, leiderschap (governance), risicomanagement en de koppeling tussen strategie en bedrijfsvoering. NEN heeft in enkele video’s de High Level Structure (HLS) en de thema’s toegelicht.


    Voor de video’s klikt u hier.

    Bron: NEN – 2015, week 13, 2015


    Norm voor veiligheidstekens gepubliceerd
    Uitgegeven op: 16-03-2015
    De nationale norm met eisen voor veiligheidskleuren en -tekens in de werkomgeving en in openbare ruimtes, is op 1 maart door NEN gepubliceerd. De norm, de herziene versie van NEN 3011, vervangt hiermee de voorgaande versie uit 2004, inclusief correctiebladen, alsook NEN 6088:2002 ‘Brandveiligheid van gebouwen - Vluchtwegaanduiding - Eigenschappen en bepalingsmethoden’.


    NEN 3011 geeft voorschriften voor veiligheidskleuren en ontwerpprincipes voor het voorkomen van ongevallen, brandbestrijding, informatie over gevaren voor de gezondheid en evacuatie bij noodgevallen. In Europa is sinds januari 2013 ISO 7010, Graphical symbols - Safety colours and safety signs - Registered safety signs van kracht als EN-ISO 7010, in Nederland geïmplementeerd als NEN-EN-ISO 7010. Daarbij aansluitend geeft deze norm voor de meest gangbare toepassingen voorbeelden voor de veiligheidstekens in de werkomgeving en in de openbare ruimte.

    Het hele artikel leest u hier.

    Bron: Arbozone – 2015, week 12, 2015


    Arboverplichtingen lang niet altijd nageleefd
    Uitgegeven op: 09-03-2015
    De Inspectie SZW heeft onlangs het rapport 'Arbo in bedrijf 2014' gepubliceerd. Hieruit blijkt dat een deel van de organisaties niet alle arboverplichtingen nakomt. Zo heeft 57% van de onderzochte organisaties geen preventiemedewerker aangesteld en ontbreekt er vaak een RI&E evenals een plan van aanpak.


    Slechts 38% van de onderzochte werkgevers heeft een plan van aanpak om gevolg te geven aan de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). 52% voert deze RI&E überhaupt niet uit. Sommige arboverplichtingen worden beter nageleefd. Zo heeft een groot gedeelte van de organisaties wel een ziekteverzuimbeleid (71%), een contract met een arbodienst of andere arbodeskundige (72%) en een schriftelijke arbeidsongevallenregistratie na een ongeval (75%).

    Meer over arbomanagement? Klikt u dan hier. Het hele arikel leest u hier.

    Bron: Rendement – 2015, week 11, 2015


    PBM: van Richtlijn tot Verordening
    Uitgegeven op: 04-03-2015
    De publicatie van de nieuwe Verordening voor PBM staat voor eind dit jaar op de rol. Wat gaat er veranderen? De verwachte publicatie van de Verordening is eind 2015.


    Fabrikanten, invoerders en distributeurs krijgen verplichtingen opgelegd. De volledige supply chain. Dit zal de kennis van zaken bij verkopers vergroten en de marktcontrole van overheden in de lidstaten vergemakkelijken. Even kort de belangrijkste wijzigingen op een rij.

  • 1. Geldigheidstermijn
  • Een andere belangrijke wijziging: de beperking van de geldigheidstermijn van type keuringscertificaten voor PBM. Dit maakt regelmatige evaluatie en toetsing van producten noodzakelijk.

  • 2. Maatwerk-PBM
  • Er komen ook specifieke procedures voor op maat gemaakte of aangepaste PBM. Hierdoor is de veiligheid efficiënter te garanderen.

  • 3. Uitgesloten producten
  • Wellicht het meest zichtbaar voor de eindgebruiker zijn de aanpassingen in de lijst van uitgesloten producten en categorisatie van risico’s. Enerzijds worden in de huidige wetgeving uitgesloten producten wel degelijk als PBM beschouwd in het voorstel, zoals afwashandschoenen en ovenhandschoenen voor privégebruik. Anderzijds zullen er producten van categorie veranderen. De essentiële (technische) eisen waaraan producten moeten voldoen zullen niet wijzigen. En ook de bestaande normen blijven van toepassing.

    Het hele artikel lezen? Klikt u dan hier.

    Bron: Arbo Online – 2015, week 10, 2015

    Aanpak kosten REACH voor mkb gepresenteerd
    Uitgegeven op: 25-02-2015
    Staatssecretaris Mansveld (IenM) heeft het eindrapport 'Aanpak kosten REACH voor het mkb' aan de Tweede Kamer aangeboden. Daarmee informeert zij de Kamer over de aanpak om het voor midden- en kleinbedrijf makkelijker te maken om te voldoen aan de REACH-verordening.

    In de begeleidende brief stelt zij dat de kosten voor het mkb om aan REACH te voldoen vrij hoog zijn. Daarom hebben de Rijksoverheid en het bedrijfsleven gezamenlijk een aanpak ontwikkeld om het eenvoudiger te maken op aan de verplichtingen te voldoen. Uit het rapport blijkt dat deze aanpak een kostenreductie van tien tot twintig procent kan opleveren.

    Bron: Gevaarlijke Stoffen – 2015, week 9, 2015


    CO2-Prestatieladder versterkt positie
    Uitgegeven op: 25-02-2015
    De CO2-Prestatieladder is een instrument dat bedrijven helpt bij het reduceren van de CO2-uitstoot. Een CO2-Prestatieladder certificaat is niet alleen goed voor de planeet, maar ook goed voor uw bedrijf. Inmiddels zijn er al meer dan 550 bedrijven die het certificaat hebben behaald. De CO2-Prestatieladder bestaat uit 5 niveaus, opklimmend van 1 naar 5. Het niveau op de CO2-Prestatieladder geeft aan hoe streng de set van eisen is waaraan het bedrijf voldoet. Deze set van eisen is gebaseerd op vier aspecten: inzicht, reductie van de uitstoot, transparantie en participatie.

    Het belangrijkste aspect is het verkrijgen van inzicht in de hoeveelheid CO2 die het bedrijf uitstoot, ook wel de CO2-footprint genoemd. Het tweede aspect betreft het opstellen van reductiemaatregelen om de CO2-footprint te verkleinen. Ten derde is het belangrijk om de CO2-footprint en de genomen reductiemaatregelen duidelijk intern en extern te communiceren. Tot slot dient het bedrijf deel te gaan nemen aan een CO2 -reductie initiatief. Hoe hoger het bedrijf op de ladder klimt, des te strenger wordt het eisenpakket.

    Eenmaal in het bezit van een certificaat geniet uw bedrijf van een gunningsvoordeel bij een groot en snel groeiend aantal opdrachtgevers. U kunt zo meer opdrachten binnen halen en uw omzet verder verhogen. Hoe hoger het niveau van het certificaat, des te hoger de fictieve korting op de inschrijfprijs. Een ander belangrijk voordeel van het CO2-Prestatieladder certificaat is kostenbesparing d.m.v. lagere energiekosten, minder afval, materiaalbesparing etc. Hierdoor is de investering in een certificaat in de meeste gevallen al binnen een jaar terugverdiend.

    Meer weten over de CO2-Prestatieladder? Wij kunnen u vrijblijvend meer vertellen.

    Bron: Duurzaamnieuws – 2015, week 9, 2015


    Welk stofje levert de meeste risico’s op?
    Uitgegeven op: 24-02-2015
    Welke stofgroepen leveren de grootste risico’s op voor werknemers, milieu en consumenten en moet daarom het scherpst in de gaten worden gehouden? Het RIVM heeft er een risico-inventarisatie op losgelaten. De risico-inventarisatie is bedoeld om de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) te helpen om prioriteiten te stellen bij het toezicht op het gebied van gevaarlijke stoffen.


    In de inventarisatie staat beschreven op welke manier de stoffen voor de 55 stofgroepen zijn geselecteerd, welke criteria zijn gebruikt om de risico’s te beoordelen, en welke beslisregels zijn gebruikt om te komen tot een rangorde van de stofgroepen.

    Eerst zijn voor de risico-inventarisatie per stofgroep vier tot acht stoffen geselecteerd die de stofgroep representeren. Vervolgens zijn de stoffen beoordeeld op hun gevaarseigenschappen, zoals de mate waarin ze brandgevaarlijk, explosief of giftig zijn, en de kans dat mensen of het milieu eraan blootstaan. Ten slotte zijn de stofgroepen, afhankelijk van het beschermingsdoel (milieu, werknemer of consument), door middel van beslisregels ingedeeld in verschillende risicoklassen. Als andere risicocriteria of beslisregels worden gebruikt, kan dat tot andere uitkomsten leiden.

    Als vervolgstap op deze inventarisatie is voor een aantal stofgroepen die hoog scoren onderzocht welke branches de desbetreffende stofgroep produceren, importeren, distribueren en/of verwerken in chemische producten of voorwerpen.

    Bron: Arbo Online – 2015, week 9, 2015


    Herziening ISO 14001 iets vertraagd
    Uitgegeven op: 24-02-2015
    In de eerste week van februari is de ISO-werkgroep voor ISO 14001 bijeen geweest. Belangrijkste doel van deze bijeenkomst was alle commentaren op de ISO/DIS 14001 te behandelen. Helaas is dit niet gelukt.


    De ISO-werkgroep heeft nu een extra vergaderweek ingelast in de week van 20 april. De doelstelling is dat de ISO/FDIS 14001 in mei wordt gepubliceerd. Publicatie van de nieuwe ISO 14001 wordt nog steeds in het najaar van 2015 verwacht.

    Tijdens de vergadering van de werkgroep in februari is veel tijd besteed aan de hoofdstukken 4 (context) en 6 (risico’s en kansen) van de norm. De discussie over deze belangrijke delen is afgerond en heeft geleid tot veranderingen in de indeling van hoofdstuk 4.

    Hier vindt u altijd de laatste stand van zaken over de hierziening van de ISO 14001.

    Bron: SCCM – 2015, week 9, 2015


    ISO 14001 naar de FDIS-fase
    Uitgegeven op: 2112-01-2015
    Nieuwe norm voor milieumanagementsystemen, ISO 14001 is goedgekeurd. Namens Nederland heeft NEN een positieve stem op de conceptnorm uitgebracht.


    Na publicatie van ISO/DIS 14001 in september 2014 kregen de deelnemende landen via hun nationale normalisatie-instituut drie maanden de tijd om te stemmen en feedback te geven. Goedkeuring van de DIS betekent dat minstens twee derde van de nationale leden een positieve stem heeft uitgebracht en dat niet meer dan één vierde van alle stemmen negatief was.

    De normcommissie milieumanagement heeft de Nederlandse stem en commentaar bepaald. In dit laatste stadium heeft de commissie nog eens goed gekeken naar de consistentie van de documentatievereisten in de nieuwe norm. Daarbij is gezocht naar een goede balans tussen de zichtbaarheid, eenduidigheid en aantoonbaarheid van het systeem enerzijds en het teveel voorschrijvend zijn wat betreft het vastleggen van allerlei informatie (procedures, documenten, registraties) anderzijds. Een ander belangrijk discussiepunt was de samenhang in het omgaan met milieuaspecten, ‘compliance obligations’, risico’s en kansen in het milieumanagementsysteem. Beide onderwerpen hebben geleid tot het nodige commentaar vanuit Nederland, maar overall was de normcommissie van mening dat de volgende stap in de richting van definitieve publicatie kon worden gezet.

    Download de gratis whitepaper 'ISO/DIS 14001: laatste stap in herzieningsproces'.

    Bron: NEN – 2015, week 4, 2015


    Stijging certificaten ISO managementsystemen
    Uitgegeven op: 12-01-2015
    Uit het jaarlijkse onderzoek van ISO blijkt dat het aantal certificaten voor ISO managementsystemen in 2013 wederom is gegroeid. Wereldwijd zijn er in totaal 1.541.983 ISO certificaten uitgegeven. Dit is een stijging van 4% ten opzichte van december 2012.


    De grootste groei ligt bij de ISO 50001 norm voor energiemanagement. Deze norm laat een groei zien van 116%. Ook andere normen zijn flink in 2013 flink gegroeid. Zo zijn de voedselveiligheidsnorm ISO 22000 en ISO 13485 voor medische hulpmiddelen beiden 15% gegroeid. ISO 27001 informatiebeveiliging laat een toename van 14% zien.

    Dé toonaangevende standaard voor kwaliteit is nog steeds ISO 9001, deze norm laat een groei van 3% zien met 1.129.446 uitstaande certificaten in december 2013. ISO 14001 laat een groei van 6% zien.

    Interesse in managementsystemen? Klikt u dan hier voor meer informatie.

    Bron: The ISO Survey of Management System Standard Certifications – 2013, week 3, 2015


    Veranderende regelgeving 2015
    Uitgegeven op: 8-01-2015
    De Rijksoverheid heeft de belangrijkste veranderingen in de regelgeving van Infrastructuur en Milieu per 1 januari 2015 gepubliceerd.


    Ten aanzien van gevaarlijke stoffen vervalt onder andere de certificaatplicht voor bovengrondse opslagtanks voor afgewerkte olie. Daarmee wordt afgewerkte olie voortaan behandeld als bodembedreigende vloeistof en niet langer als gevaarlijke stof. Veel bedrijven kunnen daardoor hun oude tanks blijven gebruiken indien die voldoen aan de eisen om de bodem en het oppervlaktewater te beschermen. In het verleden werden er soms brandbare vloeistoffen (zoals benzine) door de afgewerkte olie gemengd waardoor het mengsel een gevaarlijke stof werd. Deze bijmenging is echter verboden. Een installatie- en herkeuringscertificaat voor deze opslagtanks is daarom niet meer nodig.

    Ten aanzien van het transport van gevaarlijke stoffen zijn per 1 januari a.s. het nieuwe ADR, RID, ADN (2015) en IMDG 37-14 facultatief in. Deze worden verplicht per 1 juli 2015 (ADR, RID, ADN) en 1 januari 2016 (IMDG). En IATA DGR 56 wordt per 1 januari a.s. verplicht.

    Bron: Rijksoverheid, week 2, 2015


    Naleving regels chemische stoffen nog onvoldoende
    Uitgegeven op: 8-01-2015
    De naleving van Europese regels voor chemische stoffen is nog niet op orde. Chemische stoffen worden goed geregistreerd, maar de informatie over risico’s en toepassingen in de keten is onder de maat. Dat concluderen de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW), Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op basis van gezamenlijk uitgevoerde controles.


    In 2013 hebben de samenwerkende inspectiediensten bij bijna 900 bedrijven inspecties uitgevoerd binnen de kaders van de REACH- en CLP-Verordening. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) en de Douane werken ook mee aan de controles op chemische stoffen. De inspecties hebben producenten, importeurs, handelaren en professionele gebruikers van stoffen, mengsels en voorwerpen gecontroleerd. De belangrijkste verplichtingen waar de inspectiediensten op controleren zijn de registratieplicht, de informatieplicht, verboden en gebruiksbeperkingen, en het gezond en veilig werken met gevaarlijke stoffen.

    De naleving van de eisen aan het gezond en veilig werken met gevaarlijke stoffen is onder de maat. Werkgevers treffen onvoldoende maatregelen om hun medewerkers te beschermen tegen blootstelling aan gevaarlijke stoffen. In meer dan de helft van de gevallen is de kwaliteit van de verplichte informatiebladen (VIB) en etiketten niet op orde.

    Bron: Inspectie Leefomgeving en Transport, week 2, 2015